Panoràmica Valldan

Notícia

Entrevista Joan Mª Sala, de Delicies del Berguedà

 

 

Delícies del Berguedà és empresa d’inserció laboral de la comarca del Berguedà, ubicada al municipi de Cercs, que actualment es troba en fase de creixement i que ha incorporat un nou vehicle per millorar i eixamplar la xarxa de comercialització.

 

 

 

 

En primer lloc volem conèixer al cap visible de Delícies del Berguedà. Qui és Joan Maria Sala i d’on neix aquest projecte?

Bon dia i gràcies per haver-nos visitat. Actualment tinc 63 anys, casat, pare de dos fills, enginyer de professió i resideixo entre Sant Jordi de Cercs i Sant Cugat.

Delícies del Berguedà és una empresa d’inserció, la qual neix fa uns 7 anys arrel de la inquietud per poder ajudar i insertar nois/es al mon laboral que pateixen un problema de patologia dual, com és el cas d’un dels meus fills.

Vaig deixar la professió d’enginyer per a obrir aquest centre de treball per a joves, els quals pateixen grans dificultats per entrar al món laboral i en molts casos el seu futur és molt poc esperançador.

 

 

Ara que ja coneixem una mica el cap visible de l’empresa, en què treballa Delícies del Berguedà?

Com hem dit, l’empresa és d’inserció laboral i la vam crear al 2011 (l’activitat en sí al 2012), conjuntament amb en Dani -l’encarregat de la part més tècnica-. Actualment som 5 treballadors, dos d’ells en procés d’inserció i ens dediquem des de l’inici a elaborar i comercialitzar iogurts artesans.

Utilitzem producte de la terra, encara que malauradament el Berguedà ens ha recolzat menys que altres territoris, doncs ens resulta més fàcil vendre fora la comarca que dins. Treballem molt amb el canal “HORECA” (Hostaleria, Restauració i Càterings), botiguers de proximitat, producte Premium i escoles. Des de fa un any hem iniciat la producció del iogurt ecològic, fet amb llet ecològica.

 

 

Des de l’inici us heu establert a Cercs?

Sí, hem estat els 7 anys de vida de l’empresa aquí al Centre d’Empreses de Cercs ja que ens va agradar el tema de serveis comuns, com per exemple poder disposar d’una sala de reunions i d’actes, així com també de poder disposar de bones condicions econòmiques en règim de viver d’empreses. A més a més és un lloc tranquil i de molt fàcil accés.

 

 

Quin entorn de competència es troba Delícies del Berguedà? Quin paper juga al mercat?

Nosaltres lluitem per un producte Premium i de qualitat, allunyats de les grans empreses que ofereixen productes més estandarditzats i també de la majoria de grans superfícies. En aquest aspecte només treballem amb Bonpreu a Berga i Gironella i Caprabo a Berga, com a producte de proximitat.

La nostra competència són els altres productors artesans ja que el nostre client valora el producte de proximitat i la qualitat, que sigui artesà, sense colorants ni conservants i el nostre valor afegit. Actualment estem fent uns 12.000 iogurts a la setmana de diferents varietats que podeu veure a la nostra web (www.deliciesdelbergueda.cat) i estem molt contents amb l’evolució durant tot aquest temps.

 

 

A nivell més genèric: com veus el sector?

El sector pròpiament del iogurt i dels làctics en general està disminuint en quan a consum, però per contra el nostre nínxol de mercat està creixent. Actualment cada vegada es valora més el producte de proximitat, de qualitat i artesà.

 

 

Quins objectius et planteges com a empresa?

L’objectiu és créixer fins a saturar les instal·lacions, el que suposaria una producció de uns 35.000 iogurts a la setmana, i a partir d’aquí buscar una masia a la zona per a poder desenvolupar altres activitats com l’agricultura ecològica, ramaderia, restauració i tenir una residència perquè hi puguin viure i treballar els joves que es trobin en casos més crònics. Seria el que en diem crear un centre de vida.

Per això el nostre logotip no fa cap referència a la llet concretament, sinó que és de caire més genèric i que serveix per qualsevol tipus de producte artesà.

 

 

Com veus l’empresa d’aquí 5 anys?

Espero que acostant-se a l’objectiu exposat i poder donar feina a 8 o 10 joves en aquesta situació. Tenim gran capacitat de creixement amb nous clients dins el sector de l’hostaleria. Ara ja treballem amb alguns grups importants com la cadena Catalònia, el Majèstic, Hotel W, el Princess o Avenida Palace.

També, amb la nova furgoneta que hem incorporat recentment podem obrir noves rutes de distribució cap al Maresme i terres Gironines, les quals fins ara no hi servíem. Pel que fa al iogurt ecològic també esperem un creixement molt important, a través del qual ja treballem amb Veritas.

 

 Creus que les empreses del territori es coneixen entre elles?

Sí que ens coneixem, tot i que el problema rau en la poca coordinació entre elles. Cadascú fa la “guerra” pel seu compte. Per exemple, en el tema de la distribució es veu clarament. És absurd que diferents productors que venem als mateixos llocs hi anem amb una furgoneta cadascun. Cal muntar una central de distribució, ja que la majoria d’empreses som petites i sinó hi ha algú que organitzi tot això és molt difícil.

 

Moltes gràcies Joan Maria i molta sort i encerts de cara al futur!